Vattenfall

Vattenfall
Vattenfall

fredag 29 januari 2010

Mina tankar om pdk

Hej!
Innan jag har god kännedom om pdk, så känns det just nu viktigt att förstå varför vi behöver den. Jag som jobbar med de yngsta barnen i förskolan tar med det digitala genom att dokumentera med digitalkamera eller via film. Även barnen får vara med och ta foton eller bestämma vilka foton som ska väljas till dokumentationen. Barnen kan låtsas skriva på datorn och tycker ibland att det bara "händer" något vid ett tryck. Att skriva det barnen säger och sedan läsa det dom sagt kan göra dom uppmärksamma på skriftspråket och man kan få läsa många gånger.
Att man genom pdk kan erbjuda alternativa lösningar på lärandet som är livslångt ligger i vårt uppdrag.

"Om ett barn får möjlighet till ett mångfalt erfarande av en kompetens på
olika sätt och i skilda situationer får de desto större chans att utveckla en
bred och djup kompetens" Lpfö-98

Vi tittar ofta och uppmärksammar barnens intressen när vi planerar delar av vår verksamhet.
Vi måste också erbjuda det som inte efterfrågas. För att kunna erbjuda behövs kompetensen för oss pedagoger.

"Barnen skall få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen
aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter.
Detta förhållningssätt förutsätter att olika språk- och kunskapsformer
och olika sätt att lära balanseras och bildar en helhet" Lpfö-98

När vi ska eller inte ska ta digitala hjälpmedel är en balans som man får utveckla själv ihop med arbets laget.
Detta är en resurs som vi måste vårda och vara rädda om.
Ha det så bra med bloggandet. Helena

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dej att vi pedagoger ofta är bra på att använda oss av digitala hjälpmedel när vi dokumenterar barn. Barnen är också delaktiga i den processen. Men det viktiga anser jag är att vi inte nöjer oss med det. Det gäller att utmana sig själv som pedagog. Man kan göra tex barnens egna sagor med text och bild, även på barnens modersmål om det finns barn i barngruppen med annat modersmål.Det finns så många möjligheter om bara vi pedagoger vågar, får kompetensutveckling och resurser. Det gäller att hitta sina utmaningar och ha visioner, och det är bara att konstatera att mina visioner redan finns, jag ska bara upptäcka dom.

    SvaraRadera
  2. hej Helena.
    Vad spännande det var det du skrev om att vi måste erbjuda det som inte efterfrågas. Det är ett bra förhållningssätt och det utmanar en själv om man ställer sig den frågan. Det som finns i verksamheten har ju kommit dit av någon anledning så varför inte anamma den digitala välden? Jag tror många gånger att svaret är rädsla och okunnighet.
    Jag har f.n. inte mkt digitalt på min avd. men detta med PDK och bloggandet har gett mig nya visioner att omförvandla till min verksamhet.
    Mariek gav mig tipset om att ställa fram en dator i verksamheten och se vad som händer. Det ska bli kul att se hur barnen tar sig an datorn.
    hej så länge./Charlotte

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Ja nu är det mycket PDK-tänk, jag satt vid datorn i går(måndag) med några barn och vi letade efter domherrar de sa' - skriver du www.se? det ska man när man skriver på datorn! så där har vi dagens "netgeneration" jag tror det var så de kallade dem på en av filmerna. Jag som inte är någon "datamänniska" känner att det öppnat sig en ny "liten" värld som jag tycker tar för mycket tid, det vill till att sluta i tid. hälsn. Lotta

    SvaraRadera